Amerykańska motoryzacja jest bardzo interesująca. Jest przede wszystkim inna od europejskiej, dlatego wiele osób w Polsce decyduje się na sprowadzenie pojazdu ze Stanów Zjednoczonych aby cieszyć się unikatowym, przynajmniej jak na polskie drogi, pojazdem. Często są to auta o wysokiej wartości, w związku z czym ryzykowne jest nieubezpieczanie ich. Okazuje się jednak, że chcąc zakupić ubezpieczenie autocasco na auto z USA napotkamy problemy. Większość ubezpieczycieli nie chce nawet ubezpieczać takich samochodów.
Dlaczego jest taki problem z ubezpieczeniem autocasco na auto z USA?
Ubezpieczyciele w Polsce korzystają w zasadzie tylko z 2 katalogów pojazdów – Info-Ekspert lub Eurotax. To na podstawie używanego przez ubezpieczyciela katalogu dokonywana jest wycena pojazdu do ubezpieczenia. Jeśli konkretnego auta nie ma w katalogu, to nie da się automatycznie wycenić wartości pojazdu do polisy. Większość towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce z zasady nie ubezpiecza pojazdów które nie znajdują się w katalogu pojazdów – nie da się ich po prostu ubezpieczyć. Istnieje jednak kilka towarzystw w których taka możliwość jest. Najpierw trzeba jednak uzyskać wycenę pojazdu – czy to od rzeczoznawcy, czy to od towarzystwa ubezpieczeniowego. Podobne problemy są z ubezpieczeniami innych nietypowych pojazdów, jak na przykład kamperów, przyczep kempingowych czy ciągników rolniczych, choć w przypadku tych ostatnich rozwiązaniem okazuje się agrocasco.
Podaj dane do oferty lub zadzwoń 608 422 236
Na co zwrócić szczególną uwagę zawierając polisę?
Zawierając ubezpieczenie autocasco na auto z USA warto zwrócić uwagę na podobne aspekty, jak przy zawieraniu AC na każdy inny pojazd. Ważne jest aby zawrzeć polisę od wszystkich ryzyk, a nie tylko od wybranych ryzyk nazwanych. Bardzo istotne jest również aby w ramach polisy nie miała zastosowania amortyzacja części, czyli pomniejszenie ich wartości o zużycie eksploatacyjne. Każdy ubezpieczyciel który stosuje amortyzację części załącza do OWU tabelę pomniejszenie wartości, wygląda ona przykładowo w następujacy sposób:
Okres eksploatacji pojazdu
Pomniejszenie wartości części
1 rok
10%
2 lata
20%
3 lata
30%
4 lata
40%
5 lata
50%
6 lat i więcej
60%
Jak więc widać, należy wykupić polisę bez amortyzacji części, aby później nie otrzymać zaniżonego odszkodowania.
Kolejnym ważnym zapisem, którego powinniśmy unikać w naszej polisie jest udział własny, lub inaczej franszyza redukcyjna. Jest to kwota, lub procent odszkodowania który zawsze z tego odszkodowania zostanie potrącona. To znaczy, że za część szkody zapłacisz z własnej kieszeni.
Jaka powinna być suma ubezpieczenia autocasco na auto z USA?
Suma ubezpieczenia to wartość pojazdu, warto więc aby była jak najwyższa, aby odzwierciedlała realną wartość pojazdu. Ma to znaczenie w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Warto znać różnicę pomiędzy sumą zmienna i stałą. Jeśli na polisie mamy do czynienia z sumą zmienną to wskazana na polisie wartość jest wartością w dniu podpisania polisy, jednak w razie szkody całkowitej lub kradzieży samochód jest ponownie wyceniany w dniu powstania szkody i praktycznie zawsze jego wartość będzie niższa niż w dniu podpisania polisy. Jeśli jednak mamy polisę ze stałą sumą ubezpieczenia to wartość pojazdu utrzymuje się cały rok.
Suma może też ulegać konsumpcji po szkodzie, czyli być pomniejszana o wypłacone odszkodowania, lub być niekonsumpcyjna, a więc nie być pomniejszana po szkodzie. Przyjmijmy, że mamy szkodę częściową, wartość szkody to 15 tysięcy złotych. Po wypłacie odszkodowania przez ubezpieczyciela mamy kolejną szkodę – kradzież pojazdu. Jeśli suma ubezpieczenia autocasco na auto z USA ulega pomniejszeniu o wypłacone odszkodowania to odszkodowanie za kradzież będzie pomniejszone o te 15 tysięcy złotych, które ubezpieczyciel wypłacił wcześniej. Jeśli jednak suma ubezpieczenia była niekonsumpcyjna to dostaniemy odszkodowanie po kradzieży w wysokości pełnej wartości pojazdu według wyceny towarzystwa ubezpieczeniowego.
Od czego zależy cena ubezpieczenia autocasco na auto z USA?
Jest bardzo wiele czynników wpływających na wysokość składki za taką polisę, są to przede wszystkim dane pojazdu oraz jego właściciela, a także parametry samej polisy.
Jeśli chodzi o sam samochód, najważniejszym parametrem jest jego wartość, czyli suma ubezpieczenia – bo to kwota do której odpowiada ubezpieczyciel. Znacznie ma również pojemność oraz moc silnika, marka, model, gdzie auto jest trzymane w nocy – czy w garażu, czy na ulicy i wiele innych.
Równie ważny, o ile nie ważniejszy co sam samochód jest jego właściciel lub właściciele. Wpływ na koszt polisy ma ich historia ubezpieczeniowa, wiek, data wydania prawa jazdy, miejsce zamieszkania wskazane w dowodzie rejestracyjnym, od niedawna ubezpieczyciele mają również dostęp do informacji o mandatach wystawionych ich potencjapnym klientom. Niektórzy ubezpieczyciele pytają też czy poza właścicielami pojazdem jeździ ktoś młody lub z krótkim prawem jazdy.
Droższe będzie ubezpieczenie autocasco na auto z USA z szerszym zakresem świadczonej ochrony, a tańsze z węższym. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej im wyższa suma ubezpieczenia tym będzie ono droższe, ale na cenę wpływają też parametry tej sumy – tańsza będzie polisa na zmiennej sumie pomniejszanej o wypłacone odszkodowania, a droższa na stałej sumie nie ulegającej pomniejszeniu po szkodzie.
Przykładowa oferta AC na auto z USA
Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wymienione powyżej możemy podać przykłady ile nasi klienci zapłacili za swoje polisy, poniżej kilka przykładów jakie składki wychodzą klientom:
41-letnia mieszkanka Lublina zapłaciła 1859 PLN za ubezpieczenie Nissana Rogue Sport S o wartości około 55 000 PLN, polisa objęła OC, pełne AC od wszystkich ryzyk z naprawą w serwisie na nowych oryginalnych częściach, a także NNW na 10 tysięcy złotych na osobę. Pani udało się zapłacić za ubezpieczenie taką składkę przy całkowitym braku zniżek w AC, ale z pełnymi zniżkami w OC.
59-letni mieszkaniec średniej wielkości miasta na Dolnym Śląsku zapłacił 1956 PLN za ubezpieczenie AC z NNW pojazdu Audi Q5 sprowadzonego ze Stanów o wartości około 110 000 PLN. Polisa objęła AC od wszystkich ryzyk z wypłatą odszkodowania na kosztorysie bez amortyzacji części, a także NNW na 10 tysięcy złotych na osobę. Panu udało się uzyskać taką cenę za ubezpieczenie bez żadnych zniżek w AC.
41-letni mieszkaniec małej miejscowości w województwie świętokrzyskim zapłacił 2709 PLN za ubezpieczenie Forda Explorera o wartości około 80 000 PLN. Ubezpieczenie obejmowało OC z ochroną zniżki, AC z naprawą w serwisie na nowych oryginalnych częściach, a także assistance dający holowanie bez limitu kilometrów od miejsca zdarzenia w całej Polsce po awarii i wypadku z pojazdem zastępczym oraz NNW na 30 tysięcy złotych na osobę. Klientowi udało się uzyskać taką cenę za ubezpieczenie AC na auto z USA przy pełnych zniżkach w OC i w AC.
Sposoby wyceny pojazdów
W zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego są różne procedury pozwalające na zawarcie umowy ubezpieczenia AC na auto z USA. Największe towarzystwa ubezpieczeniowe w Polsce mają własne działy wycen pojazdów które indywidualnie wyceniają pojazdy po uzupełnieniu danych identyfikacyjnych pojazdu. W praktyce wygląda więc to tak, że podczas rozmowy telefonicznej podasz nam dane podstawowe dane pojazdu, a na ich podstawie uzyskamy wycenę od towarzystwa ubezpieczeniowego. Ale niekoniecznie w danym towarzystwie składka wyjdzie najkorzystniej. Poza tym, po wycenie często pracownicy towarzystwa „zaszywają” na danym numerze VIN podwyżkę, szczególnie jeśli auto jest powypadkowe, a większość aut z sprowadzanych z Ameryki taka właśnie jest.
Inną metodą jest uzyskanie własnej wyceny od rzeczoznawcy. Niektórzy ubezpieczyciele w przypadku aut ze Stanów wymagają wyceny od PZMOT lub DEKRA, innych wycen nie przyjmują, szczególnie jeśli jest to pierwsza polisa na ten pojazd w Polsce. Inne firmy dopuszczają możliwość wyceny oraz ubezpieczenia samochodu na podstawie europejskiego odpowiednika danego modelu, na przykład Nissan Rogue jako Nissan Qashqai lub Buick Encore jako Opel Mokka – wtedy ubezpieczenie można zawrzeć od ręki, ale w tym przypadku musi istnieć taki odpowiednik i musi dobrze wyjść składka w towarzystwie które dopuszcza taką formę zawarcia umowy.
Dlaczego AC na auto z USA jest takie drogie?
Ponieważ polscy ubezpieczyciele nie lubią amerykańskich samochodów. Nie dość, że są nietypowe, to jeszcze najczęściej są po szkodzie, bardzo często całkowitej. Prawie wszystkie amerykańskie samochody w Polsce pochodzą z aukcji amerykańskich firm ubezpieczeniowych które wystawiają na sprzedaż powypadkowe wraki. Bardzo rzadko zdarzają się auta które nie uczestniczyły w kolizji.
W konsekwencji większość towarzystw w Polsce nie ma oferty dla takich pojazdów, a więc nie możemy porównać cen polis w całym wachlarzu towarzystw, a ta ograniczona oferta już wpływa na cenę polisy.
Co więcej, ci ubezpieczyciele którzy umożliwiają zakup AC na auto z USA często stosują podwyżki za sam fakt tego, że dany pojazd pochodzi z Ameryki Północnej, albo za to, że pojazd uczestniczył w wypadku.
Import pojazdów zza Atlantyku rośnie
Na przestrzeni ostatnich kilku lat co roku w mediach możemy przeczytać, że import aut ze Stanów Zjednoczonych znów wzrósł rok do roku. Polskim konsumentom wydaje się, że taki samochód jest wspaniałą okazją cenową, a później pojawiają się schody. Czego nie wydałeś na zakup samochodu, wydasz na ubezpieczenie oraz inne wydatki związane z tym nietypowym pojazdem. Dlatego zamierzamy Ci pomóc zaoszczędzić na polisie i znaleźć dla Ciebie najkorzystniejszą ofertę autocasco na Twoje auto z USA.
W jakich towarzystwach można wykupić taką polisę?
W większości towarzystw w Polsce nie jest to możliwe. Jest jednak kilka możliwości, jednak w każdym z towarzystw panują trochę inne możliwości i zasady.
Towarzystwem w którym najczęściej AC na auto z USA wychodzi najkorzystniej jest Warta. W Warcie istnieje możliwość ubezpieczenia dowolnego samochodu spoza katalogu – w takim przypadku uzyskujemy z działu wycen towarzystwa indywidualną wycenę danego pojazdu i na jej podstawie możemy przyjąć wycenę pojazdu jako sumę ubezpieczenia.
Może się też zdarzyć, że dany pojazd widnieje w używanym przez towarzystwo katalogu i wtedy możemy je ubezpieczyć „od ręki”, ponieważ automatycznie otrzymujemy wycenę wartości samochodu z systemu.
Można też ubezpieczyć auto na podstawie wyceny niezależnego rzeczoznawcy, ale tutaj mamy limit do wartości 100 tysięcy złotych – w przypadku bardziej wartościowych pojazdów musimy ograniczyć się do innych sposobów wyceny wartości pojazdu.
Innym towarzystwem gdzie istnieje możliwość ubezpieczenia pojazdu ze Stanów Zjednoczonych jest PZU. W PZU jest również możliwość uzyskania wyceny pojazdu spoza katalogu bezpośrednio w towarzystwie. Zdarza się jednak że PZU odmawia wyceny pojazdu ze względu na duże szkody jakie auto poniosło za granicą. PZU nie uwzględnia też w wycenach dodatkowego wyposażenia pojazdu spoza katalogu. Pozostaje jednak wciąż możliwość zawarcie ubezpieczenia autocasco na auto z USA na podstawie wyceny od zewnętrznego rzeczoznawcy.
Kolejną firmą ubezpieczeniową która przyjmuje takie pojazdy do ubezpieczenia jest Generali. Jeśli mamy do czynienia z pojazdem który nie miał jeszcze polisy AC w Polsce jedynym sposobem na zawarcie umowy jest przedstawienie wyceny z DEKRA lub PZMOT.
Jeśli jednak mamy do czynienia z kontynuacją AC na auto z USA, które wcześniej było zawarte w innym towarzystwie można przedstawić wycenę od dowolnego niezależnego rzeczoznawcy lub wyceny z innego towarzystwa, np. Warty lub PZU.
Ostatecznie, czasem zdarza się że wycena danego pojazdu jest w katalogu Generali i wtedy możemy ubezpieczyć pojazd na jej podstawie.
W niektórych przypadkach istnieje też możliwość ubezpieczenia samochodu w Hestii. Jeśli właścicielem pojazdu jest firma (może to być też jednoosobowa działalność gospodarcza) lub inna osoba prawna jak na przykład fundacja mamy możliwość zawarcia AC na dowolne auto z USA. Dział wycen Hestii dokonuje w takich przypadkach indywidualnej wyceny samochodu i tę wycenę możemy później wykorzystać jako sumę ubezpieczenia. Jeśli jednak właścicielem auta jest osoba fizyczna i nie jest ono wciągnięte w działalność gospodarczą to nie ma możliwości ubezpieczenia pojazdu spoza katalogu. Zdarza się jednak, że niektóre amerykańskie modele widnieją w katalogu i bez problemu można je ubezpieczyć.
W Hestii istnieje też możliwość ubezpieczenia aut które są europejskimi odpowiednikami amerykańskich modelu jako te europejskie odmiany. Przykładowo, jeśli chcemy ubezpieczyć samochód Buick Encore, to można ubezpieczyć go w Hestii jako Opel Mokka i to ubezpieczenie będzie działać.
Inną firmą która umożliwia zawarcie ubezpieczenia autocasco na auto z USA jest Link4, choć w większości przypadków nie można skorzystać z oferty tej firmy. Wynika to z tego, że Link4 nie przyjmuje do ubezpieczenia aut które są po szkodzie całkowitej, a przecież większość pojazdów sprowadzonych ze Stanów Zjednoczonych jest właśnie po szkodzie całkowitej. Jeśli zawrzemy polisę w Link4, a później dojdzie do szkody to towarzystwo sprawdzi czy auto doświadczyło wcześniej szkody całkowitej i jeśli tak – nie wypłaci odszkodowania, a klientowi zwróci składkę za AC.
Jeśli jednak samochód nie jest po „total loss” to można go ubezpieczyć w Link4, w tym celu trzeba przesłać do towarzystwa skan lub zdjęcia dowodu rejestracyjnego na podstawie którego wyceniają pojazd i umożliwiają zawarcie ubezpieczenia.
W InterRisk również można spróbować ubezpieczyć samochód ze Stanów. Aby jednak zawrzeć umowę trzeba uzyskać zgodę od departamentu towarzystwa zajmującego się ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Klient może samodzielnie określić kwotę na jaką chce ubezpieczyć samochód i na tej podstawie InterRisk udziela zgody na zawarcie ubezpieczenia, może też oświadczyć, że nie zgadza się z wartością przedstawioną przez klienta i do zawarcia polisy wymaga wyceny rzeczoznawcy lub wcale nie zgadza się na zawarcie umowy. Decyzja o sposobie wyceny pojazdu lub braku możliwości zawarcia AC na auto z USA może zależeć od historii pojazdu, od tego jaki to pojazd, a także od historii ubezpieczeniowej klienta, a więc generalnie od poziomu ryzyka jaki bierze na siebie towarzystwo.
Nazwa towarzystwa
Czy umożliwia ubezpieczenie auta ze Stanów w ramach AC?
Czy wymaga wyceny rzeczoznawcy?
PZU
Tak
Nie
Warta
Tak
Nie
Hestia
Tak
Nie
Generali
Tak
Tak, jeśli nie miał wcześniej AC w Polsce, tylko wycena rzeczoznawcy PZMOT lub Dekra
Proama
Tak, mini AC
Tak, jeśli nie miał wcześniej AC w Polsce, tylko wycena rzeczoznawcy PZMOT lub Dekra
Uniqa
Nie
Nie dotyczy
InterRisk
Tak
Zależnie od przypadku
Wiener
Tak
Tak, jeśli nie miał wcześniej AC w Polsce
Link4
Tak, ale pod warunkiem, że auto nie jest po szkodzie całkowitej