Amerykańska motoryzacja jest bardzo interesująca. Jest przede wszystkim inna od europejskiej, dlatego wiele osób w Polsce decyduje się na sprowadzenie pojazdu ze Stanów Zjednoczonych aby cieszyć się unikatowym, przynajmniej jak na polskie drogi, pojazdem. Często są to auta o wysokiej wartości, w związku z czym ryzykowne jest nieubezpieczanie ich. Okazuje się jednak, że chcąc zakupić ubezpieczenie autocasco na auto z USA napotkamy problemy. Większość ubezpieczycieli nie chce nawet ubezpieczać takich samochodów.
Dlaczego jest taki problem z ubezpieczeniem autocasco na auto z USA?
Ubezpieczyciele w Polsce korzystają w zasadzie tylko z 2 katalogów pojazdów – Info-Ekspert lub Eurotax. To na podstawie używanego przez ubezpieczyciela katalogu dokonywana jest wycena pojazdu do ubezpieczenia. Jeśli konkretnego auta nie ma w katalogu, to nie da się automatycznie wycenić wartości pojazdu do polisy. Większość towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce z zasady nie ubezpiecza pojazdów które nie znajdują się w katalogu pojazdów – nie da się ich po prostu ubezpieczyć. Istnieje jednak kilka towarzystw w których taka możliwość jest. Najpierw trzeba jednak uzyskać wycenę pojazdu – czy to od rzeczoznawcy, czy to od towarzystwa ubezpieczeniowego. Podobne problemy są z ubezpieczeniami innych nietypowych pojazdów, jak na przykład kamperów, przyczep kempingowych czy ciągników rolniczych, choć w przypadku tych ostatnich rozwiązaniem okazuje się agrocasco.
Podaj dane do oferty lub zadzwoń 798 422 236
Na co zwrócić szczególną uwagę zawierając polisę?
Zawierając ubezpieczenie autocasco na auto z USA warto zwrócić uwagę na podobne aspekty, jak przy zawieraniu AC na każdy inny pojazd. Ważne jest aby zawrzeć polisę od wszystkich ryzyk, a nie tylko od wybranych ryzyk nazwanych. Bardzo istotne jest również aby w ramach polisy nie miała zastosowania amortyzacja części, czyli pomniejszenie ich wartości o zużycie eksploatacyjne. Każdy ubezpieczyciel który stosuje amortyzację części załącza do OWU tabelę pomniejszenie wartości, wygląda ona przykładowo w następujacy sposób:
Okres eksploatacji pojazdu | Pomniejszenie wartości części |
1 rok | 10% |
2 lata | 20% |
3 lata | 30% |
4 lata | 40% |
5 lata | 50% |
6 lat i więcej | 60% |
Jaka powinna być suma ubezpieczenia autocasco na auto z USA?
Suma ubezpieczenia to wartość pojazdu, warto więc aby była jak najwyższa, aby odzwierciedlała realną wartość pojazdu. Ma to znaczenie w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Warto znać różnicę pomiędzy sumą zmienna i stałą. Jeśli na polisie mamy do czynienia z sumą zmienną to wskazana na polisie wartość jest wartością w dniu podpisania polisy, jednak w razie szkody całkowitej lub kradzieży samochód jest ponownie wyceniany w dniu powstania szkody i praktycznie zawsze jego wartość będzie niższa niż w dniu podpisania polisy. Jeśli jednak mamy polisę ze stałą sumą ubezpieczenia to wartość pojazdu utrzymuje się cały rok.
Suma może też ulegać konsumpcji po szkodzie, czyli być pomniejszana o wypłacone odszkodowania, lub być niekonsumpcyjna, a więc nie być pomniejszana po szkodzie. Przyjmijmy, że mamy szkodę częściową, wartość szkody to 15 tysięcy złotych. Po wypłacie odszkodowania przez ubezpieczyciela mamy kolejną szkodę – kradzież pojazdu. Jeśli suma ubezpieczenia autocasco na auto z USA ulega pomniejszeniu o wypłacone odszkodowania to odszkodowanie za kradzież będzie pomniejszone o te 15 tysięcy złotych, które ubezpieczyciel wypłacił wcześniej. Jeśli jednak suma ubezpieczenia była niekonsumpcyjna to dostaniemy odszkodowanie po kradzieży w wysokości pełnej wartości pojazdu według wyceny towarzystwa ubezpieczeniowego.
Od czego zależy cena ubezpieczenia autocasco na auto z USA?
Przykładowa oferta AC na auto z USA
Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki wymienione powyżej możemy podać przykłady ile nasi klienci zapłacili za swoje polisy, poniżej kilka przykładów jakie składki wychodzą klientom:
- 41-letnia mieszkanka Lublina zapłaciła 1859 PLN za ubezpieczenie Nissana Rogue Sport S o wartości około 55 000 PLN, polisa objęła OC, pełne AC od wszystkich ryzyk z naprawą w serwisie na nowych oryginalnych częściach, a także NNW na 10 tysięcy złotych na osobę. Pani udało się zapłacić za ubezpieczenie taką składkę przy całkowitym braku zniżek w AC, ale z pełnymi zniżkami w OC.
- 59-letni mieszkaniec średniej wielkości miasta na Dolnym Śląsku zapłacił 1956 PLN za ubezpieczenie AC z NNW pojazdu Audi Q5 sprowadzonego ze Stanów o wartości około 110 000 PLN. Polisa objęła AC od wszystkich ryzyk z wypłatą odszkodowania na kosztorysie bez amortyzacji części, a także NNW na 10 tysięcy złotych na osobę. Panu udało się uzyskać taką cenę za ubezpieczenie bez żadnych zniżek w AC.
- 41-letni mieszkaniec małej miejscowości w województwie świętokrzyskim zapłacił 2709 PLN za ubezpieczenie Forda Explorera o wartości około 80 000 PLN. Ubezpieczenie obejmowało OC z ochroną zniżki, AC z naprawą w serwisie na nowych oryginalnych częściach, a także assistance dający holowanie bez limitu kilometrów od miejsca zdarzenia w całej Polsce po awarii i wypadku z pojazdem zastępczym oraz NNW na 30 tysięcy złotych na osobę. Klientowi udało się uzyskać taką cenę za ubezpieczenie AC na auto z USA przy pełnych zniżkach w OC i w AC.
Sposoby wyceny pojazdów
Dlaczego AC na auto z USA jest takie drogie?
Import pojazdów zza Atlantyku rośnie
Na przestrzeni ostatnich kilku lat co roku w mediach możemy przeczytać, że import aut ze Stanów Zjednoczonych znów wzrósł rok do roku. Polskim konsumentom wydaje się, że taki samochód jest wspaniałą okazją cenową, a później pojawiają się schody. Czego nie wydałeś na zakup samochodu, wydasz na ubezpieczenie oraz inne wydatki związane z tym nietypowym pojazdem. Dlatego zamierzamy Ci pomóc zaoszczędzić na polisie i znaleźć dla Ciebie najkorzystniejszą ofertę autocasco na Twoje auto z USA.
Gdzie będzie serwisowany samochód w razie szkody z AC na auto z USA?
Zależnie od wybranego wariantu, może on być serwisowany w warsztacie partnerskim towarzystwa lub w autoryzowanym serwisie ASO. A gdzie jest ASO marki, której nie ma w Polsce? Praktycznie wszystkie liczące się marki mają swoje ASO w Polsce. W zasadzie są 3 liczące się amerykańskie koncerny, które produkują samochody, są to Ford, Stellantis oraz General Motors.
Ford ma dwie marki, Ford oraz Lincoln. O ile marka Ford prowadzi sprzedaż w Polsce, to Lincoln jest nieobecny. Ale można oczywiście serwisować Lincolny w ASO Forda i to samo tyczy się amerykańskich modeli Forda.
Stellantis ma wiele marek w Europie, jak i w Ameryce Północnej. W USA koncern posiada 4 marki: Jeep, Chrysler, Dodge i RAM. Jeśli posiadasz AC na auto z USA należące do jednej z tych marek możesz serwisować je w serwisie Jeepa, który jest jedyną z 4 amerykańskich marek Stellantis działającą w Polsce, ale możesz też zrobić to w serwisie innej marki tego koncernu, na przykład w Fiacie.
General Motors wycofało się z Europy, ale działało tutaj w przeszłości. W Stanach Zjednoczonych General Motors ma cztery marki: Chevrolet, Cadillac, Buick oraz GMC. Chevrolet działał kiedyś w Polsce i prowadził tutaj sprzedaż nowych samochodów.
Opel był własnością General Motors, dopóki nie został sprzedany w 2017 roku, dziś jest on częścią Stellantis. Ale wiele istniejących obecnie salonów i serwisów Opla, były w przeszłości placówkami Chevroleta, albo wspólnymi Opla i Chevroleta. Pomimo tego, że Opel nie jest już częścią GM to nadal ich serwisy ASO serwisują też Chevrolety i pojazdy innych marek General Motors ponieważ te serwisy często są wciąż prowadzone przez tych samych ludzi którzy kiedyś pracowali pod brandem Chevroleta i mają największe doświadczenie z pojazdami tego koncernu.
Marka | Gdzie serwisować? |
Chevrolet | Opel |
Chrysler | Fiat, Jeep |
Cadillac | Opel |
Dodge | Jeep |
Lincoln | Ford |
GMC | Opel |
Acura | Honda |
RAM | Jeep |
Infiniti | Nissan |
Buick | Opel |
Genesis | Hyundai |
Jednak ubezpieczenie autocasco na auto z USA można zawrzeć na pojazdy nieamerykańskich marek, bo takie też przecież funkcjonują w Stanach Zjednoczonych. O ile z europejskimi markami sprawa jest oczywista, bo wszystkie są obecne na naszym rynku w związku z czym mają swoje serwisy, to już z azjatyckimi markami nie zawsze tak jest, ponieważ nie wszystkie u nas funkcjonują. Są to zazwyczaj luksusowe marki japońskich i koreańskich producentów, których bardziej powszechne marki funkcjonują też w Polsce. Przykładowo, jeśli mamy AC na auto z USA marki Infiniti, to z serwisu będziemy mogli skorzystać w Nissanie. Zresztą, jeszcze niedawno Infiniti było obecne w Polsce i mieli salony oraz serwisy razem z Nissanem, ale wycofano tę markę z Europy parę lat temu.